Agressie via social media

Social media

Wanneer dienstverlening zich uitbreidt naar het online domein, moet je als werkgever ook rekening houden met agressie en geweld via social media. In hoeverre zijn de maatregelen Veilige Publieke Taak toepasbaar?

De eigen dynamiek van social media vraagt om bijzondere aandacht bij het ontwikkelen van een aanpak agressie. De belangrijkste aandachtspunten zijn:

  • Norm stellen: hebt u normen gesteld voor onacceptabel gedrag tegen medewerkers op social media? Hebt u deze normen bekend gemaakt, bijvoorbeeld via groepsregels of uw website?
  • Risico-analyse: hebt u een beeld hoe vaak agressie tegen uw medewerkers voorkomt? Via welk medium gebeurt dit voornamelijk? In welke vorm uit zich dat dan?
  • Beveiliging werklocatie: hebt u bedrijfsmiddelen (corporate accounts, algemene contactgegevens) ingezet om de scheiding van werk en prive voor uw medewerkers te beschermen?
  • Training medewerkers: zijn de medewerkers die voldoende mediawijs?
  • Reactie naar de dader: bent u bekend met effectieve reacties op social media naar de dader?
  • Aangifte doen: weet u hoe bewijs verzamelt op sociale media en de dader kunt achterhalen?